Når vi snakker om personlig træning er vi ofte delt i 2 lejre.

Enten er man ’for’ – Så bliver jeg bare nemt alt det jeg gerne vil, sund, slank og mit liv bliver bare fantastisk.

Ellers er man ’imod’ – Hvad kan han/hun dog gøre for mig. Jeg har jo prøvet i så mange år, det bliver ikke bedre af, at der er en der skal holde øje med mig.

Jeg har fundet nogle undersøgelser om personlig træning, som kan give et svar på spørgsmålet. Jeg fortæller også, hvad jeg mener der skal til for at personlig træning virker. Ja ja ja, jeg er jo personlig træner, så jeg har da selvfølgelig en lidt farvet holdning. Til gengæld vil jeg gerne uddybe mit svar på spørgsmålet, som i øvrigt er: Ja. Ja personlig træning virker, der er dog et par ting som spiller ind og som er vigtige for at opnå de ønskede resultater.

Vælg den rigtige træner

Kompetencer

Der findes rigtig mange dygtige og kompetente trænere. Men har man været lidt rundt i de forskellige fitness- og træningscentre, så kan man ikke undgå at opdage, at der desværre også er nogle, som er knapt så dygtige.

Der er også stor forskel på, hvad de forskellige trænere specialiserer sig i. Nogle gør mest i at udvikle muskelmasse, andre træner atleter til scenen og nogle arbejder mest med vægttab. Derudover er der også de mere sportsspecifikke, som arbejder med at få en atlet til at præstere bedre i sin sportsgren.

Find ud af hvad det er du har brug for og hvad det er du har af ønsker.

Kemi

Når det handler om at opnå gode resultater, er kemien mellem dig og din træner af stor betydning. Kommunikationen mellem træner og klient er afgørende, og hvis de to personer har svært ved at forstå og finde ind til hinanden, så kan de bedste kvalifikationer, målsætninger og intentioner have svære betingelser. Vi kender alles det der med at man ikke helt er på bølgelængde. Det er først og fremmest den personlige træners ansvar at gøre sig forståelig og få samarbejdet til at køre.

Det er derfor rigtig vigtigt at du vælger den rette personlige træner, som har kompetencerne til at hjælpe dig med at nå dine mål på en måde som passer i din hverdag. Tag en uforpligtende samtale med den personlige træner inden du starter et forløb og bruger dine penge, og find ud af om træneren er den rette til at hjælpe dig.

Dit eget ansvar

Når folk hyrer en personlig træner, glemmer de ofte at det er deres eget ansvar. Man skal være klar til at gøre en indsats. Hvis man ikke er klar over dette fra start, er det selvfølgelig den personlige træners ansvar, at få sin klient frem til denne forståelse. Men hyrer du en personlig træner, er det dit projekt, og derfor dit ansvar at din indsats matcher projektet. Træneren kan give vejledning, struktur, råd og støtte, men han eller hun kan ikke udføre træningen for dig.

Alt for mange shopper rundt efter den næste sundhedstrend og den nyeste slanketendens. Det er personer, som konstant køber løsninger for at komme i den form, som vedkommende drømmer om. Som personlig træner støder man ofte på de personer som forinden har prøvet diverse hjemmetræningsredskaber og som ofte har smidt penge efter mirakelmidler og kure. Men der er aldrig noget, der virker. Der skal altid gøres en indsats, og din indsats ligger ikke kun i at smide pengene på bordet.

Undersøgelse

Det ovenstående er hvad min erfaring siger mig er vigtigt for at et personlig træningsforløb skal lykkes. Jeg kunne blive ved, men hvis vi i stedet for min personlige holdning kigger på hvad videnskaben siger om personlig træning.

Undersøgelse 1:

”Man kommer i bedre form med en personlig træner fremfor at træne på egen hånd”.

Et amerikansk studie har undersøgt hvor effektiv personlig træning kan være. I undersøgelsen satte forskerne nogle personer til at træne. Personerne blev tilfældigt inddelt i to grupper. Begge grupper skulle træne 3 gange om ugen i 12 uger. Forskellen på de 2 grupper var at personerne i den ene gruppe selv skulle stå for deres træning, mens personerne i den anden gruppe fik hjælp af en personlig træner.

Efter 12 ugers træning var resultatet meget klart. Personerne, som fik hjælp af en personlig træner, var kommet i meget bedre form end personerne, som skulle træne på egen hånd.

Alle forsøgsperson blev testet for mængden af fedtfrimasse, styrke og iltoptagelse. På alle områder var der klart større forbedringer ved personerne med en personlig træner end personerne, som trænede på egen hånd.

Undersøgelse 2:

”Motivationen for at træne bliver større efter et forløb med personlig træning.”

Hvor undersøgelse 1 omhandlede effektiviteten af personlig træning, drejer undersøgelse 2 sig om motivationen og det mentale aspekt.

En anden amerikansk undersøgelse fra 2002 har påvist at personer, som har været igennem et 10 ugers personlig træningsforløb, var mere motiveret for at dyrke motion og forsætte på egen hånd, end inden de startede på forløbet.

Motivationen til at træne og leve sundt bliver altså større efter et forløb med en personlig træner.

Kilder:
1)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24276303
2)
http://www.jssm.org/vol2/n1/2/v2n1-2pdf.pdf

Så for mig er der bestemt ingen tvivl… Du ringer bare 😉